lördag 29 april 2017

Valborgs långpass

Jag springer normalt med TSM på söndagarna men den senaste tiden har jag inte kunnat hänga med dem för att söndagarna bjudit på andra roligheter. Så är det även den här söndagen. Men det är inget att misströsta för, man får helt enkelt hitta på sina egna långpassrundor.

För att variera den vanliga långrundan, Farsta Strand-Vidja-Huddinge-Farsta Strand så tar jag den här lördagen mig ut på andra äventyr. Rundan blir Tungelsta till Farsta Strand och jag har beräknat att det blir cirka 22km. Om man vill utöka det här långpasset med 5km, till 27km, kan man åka en station till Hemfosa istället för Tungelsta. Men 22km blir en alldeles lagom sträcka eftersom jag är lite efter i långpassen, TSM:arna roar sig med 30km:s rundor den här tiden på året.

Tungelsta till Farsta Strand, med option på Hemfosa.
22km/27km

** Uppdatering **

Det gick bra!
Jag blev lite övermodig när jag satt på pendeltåget så jag sprang från Hemfosa trots att jag inte tänkt det. Jag tänkte att 5km mer eller mindre inte spelar någon roll, vilket det ju gör i slutändan. Det blev totalt 27km i riktigt skönt aprilväder. Lite kyligt och bitvis rätt hård motvind var det dock.

Ett par av ställena var luriga att hitta på. Framförallt i Tungelsta, eftersom det byggs om en massa längs pendelspåret, och sen delen förbi sjön Öran, där det är många små skogsvägar lite "härsan och tvärsan". Sen är passagen från Lissma till Vidja svår att hitta om man inte sprungit där förut.

Om du ska springa den här sträckan eller liknande sträckor, ta med karta och mobiltelefon. Mobilen bör vara fulladdad och det kan även vara lämpligt att ta med ett batteripack eftersom GPS:en för mobilkartan drar mycket batteri.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar