söndag 20 juli 2008

Att bestiga Kebnekaise, sveriges högsta berg

I mitten av maj i år impulsköppte jag en flygbiljett till Kiruna, tur och retur. Jag skulle bestiga Kebnekaise, sveriges högsta berg. Egentligen hade tanken grott länge, ända sen augusti 2002 för att vara exakt. Då tog jag och Lars-Erik ("farsan") oss runt berget, men kom aldrig upp på det. Så självklart var inte äventyret alldeles fulländat, trots att det emellanåt var mer äventyr än nån av oss nånsin önskat. Tack vare den resan så visste jag iaf. att det var rätt mycket folk i området så det skulle vara säkert att göra vandringen på egen hand.


Tisdag (15:e Juli 2008), avresa
Efter en orolig natt (resfeber) så började jag min resa norrut från Södertälje. Resvägen var Södertälje -(tåg)- Arlanda -(flyg)- Kiruna flygplats -(buss)- Kiruna centrum -(buss)- Nikkaluokta.

Södertälje SydTågstationen "Södertälje Syd".
I Nikkaluokta finns ett jättefint vandrarhem, en camping, en restaurang och lagringsboxar. Jag bytte om, hyrde en lagringsbox och vägde min packning. Vågen visade 19kg.

Nikkaluokta.
Allt flöt på så bra så jag hann till och med gå de 5,7km:arna till Ladtjoluspekåtan (båtläger och Kaffekåtan/"Lappdonalds"). Där slog jag upp mitt tält. Det var förvånansvärt många Finskor på platsen.

Ladtjoluspe "tältläger".
Långt bort vid horisonten kunde jag se mitt mål.

Onsdag, vandring
På onsdagen stod vandring på schemat och vandra fick jag. Det blev totalt ca. 13km. Vilket var tillräckligt långt som uppvärmning.

Självklart satte 1:a-dags-vandrings-ångesten in på eftermiddagen. Som civiliserad person (läs "bortklemad kontorsmänniska") så är det bara att acceptera att man inte är van vid fysisk ansträngning och att bära tungt under lång tid och dessutom inte ha tillgång till mat i samma utsträckning som man är van vid. Det tar en eller två dagar men man kommer över det. Dessutom åt jag en portion frystorkad mat på onsdags-lunchen, vilket jag inte ska göra eftersom min mage inte pallar med den skiten. Jag mådde illa en bra bit in på kvällen. De kvarstående tre påsarna med frystorkat rörde jag inte och det lönade sig, jag mådde mycket bättre resten av dagarna.

Tarfalabron Tarfalabron, ca. 2km kvar till Kebnekaise fjällstation.
Väl framme vid Kebnekaise fjällstation bokade jag in mig på en guidad topptur och satte sen upp tältet. Myggen var ständigt närvarande.

Kebnekaise fjällstation är ett intressant ställe. Det är dels ett vandrarhem med restaurang och ett guidecenter men samtidigt är det i princip ett spontant tältläger också. På nått sätt är det som en stor mötesplats, som gamla tiders marknader. Alla är på väg någonstans men ändå stannar man ofta längre än planerat. Människorna där är väldigt olika samtidigt som de är väldigt lika. Från de "lyxigaste" som åker helikopter fram och tillbaka, äter tre-rätters och bor på vandrarhemmet till de som varit ute i fjällen och vandrat ensamma i veckor. Men, mentaliteten är likartad hos alla. Lusten att upptäcka saker, nyfikenheten, viljan att utmana sig själv, sökandet efter sig själv och så självklart viljan att få en naturupplevelse utöver det vanliga. Sen att de flesta inte duschat på nån eller ett par veckor ger ju också en gemenskap...

dalenDalen jag kom ifrån.
keb fjällstationKebnekaise fjällstation, vid foten av Kaipak med Duolbagorni mitt i bakgrunden.
tältMitt tält.
Vid 21:00 så var det förberedelse inför toppturen. Vi var 15 personer och två guider visade det sig. Rutt, planering, säkerhetsregler och utrustning gicks igenom. Vi fick låna en ryggsäck på ca. 50L, klättersele, karbinsystem för "via ferrata" och en hjälm. Som STF-medlem gick kalaset på 680kr, vilket i efterhand är skitbilligt tycker jag!


Torsdag, topptur via östra leden
Eftersom jag visste att den här dagen skulle bli hård och vi dessutom inte skulle ha möjlighet att laga mat längs vägen så åt jag frukost på fjällstationen och köppte också ett lunchpaket. Stället är lite komiskt, i princip allt kostar nämligen 90kr. Blev alltså 180kr för de två. Lunchpaketet bestod av en frukt, en påse med jordnöt- och russinblandning, en bulle och en kaka och så många mackor från frukostbuffen man kunde få ner i påsen som följde med. Lite dyrt kan tyckas men det var det värt. Det är viktigt att äta ordentligt när man gör riskfyllda saker, så att psyke, uppmärksamhet och reaktioner är i gott skick.

start
Vi startade från fjällstationen 8:00.
mot östra ledenTog östra leden uppåt, uppåt, uppåt.
halvvägsLunchrast strax under molnen.
glaciärinstruktionerFramme vid Björlings glaciär fick vi instruktioner och kopplade ihop oss med rep.
GlaciärMitt på glaciären började äventyret bli riktigt äventyrligt, en snöstorm drog in från Norge. Samtidigt började vi se vad som väntade framför oss vad gällde bergvägg.
klättringUpp för "via ferrata"-rutten.
Snöstormen höll i sig men väggen låg i lä så det snöade bara. Det var roligt och spännande men inte allt för ansträngande, vi tog det väldigt lugnt. Har man anlag för höjdskräck så ska man nog satsa på nått annat, eller faktiskt utmana sin rädsla. Jag kände mig iaf. säker hela tiden tack vare "via ferrata"-kopplingen så det var aldrig otäckt, bara läskigt spännande.
När vi väl klättrat upp fortsatte vi att vandra och snöstormen tog tag i oss igen.
Man kommer upp ungefär vid den gamla toppstugan och här möts även den östra och den västra leden. Går man den västra leden behöver man inte guide eftersom det varken är glaciärer eller klättring där.

Turligt nog så mojnade snöstormen nån kilometer innan toppen. Så vi fick ett par väldigt fina och upplyftande ögonblick av vårt mål. Molnen passerade kvickt, ena stunden var allt bara vitt, vitt, vitt och den andra jättefint. Det slog om på bara ett par sekunder, fram och tillbaka.

Till slut, efter sex timmars vandring och klättring (inklusive raster) nådde vi toppen, 2103 möh!


Stunden på toppen blev inte långvarig och ganska molnig men jag fick ett par härliga ögonblick av utsikt över fjällvärlden. En sak är säker iaf. det kändes verkligen som att bestiga en bergstopp. Känslan där uppe var större än jag föreställt mig. Att nå målet efter den ansträngningen och hela upplevelsen att vara där uppe var otrolig. Man märkte på hela gruppen vilken skillnad det blev psykiskt att nå toppen, alla blev helt euforiska. Från att på uppvägen varit ett väldigt tyst och sammanbitet amatör-gäng som kämpade ihop blev det ett uppspelt och pladdrigt gäng bergsklättrar-veteraner! Stoltheten lyste om oss!

Nerfärden blev inte lika strapatsrik som uppfärden, humöret var på topp och vädret var mycket bättre än på uppvägen. Vi hade underbar utsikt mest hela tiden.

Rast innan klättringen ner.
Bergsväggen vi klättrade.
Utsikt, toppen i nedre högerkanten är Duolbagorni.
Kebnekaises sydtopp, sedd nerifrån Björlings glaciär.
Vad är det lättaste sättet att ta sig nedför ett berg med snö på? -På rumpan så klart!
(Tips: ta med en tom sopsäck att åka på, då går det riktigt fort!)
Elva timmar efter vi startat (ca. 19:00) kom vi till slut tillbaka till fjällstationen, trötta och nöjda.


Fredag, vila och vandring hemåt
Efter torsdagens topptur behövde jag vila. Vänstra knät hade börjat göra ont också, det är hårt för lederna att gå utför, så fredagen vigde jag till vila och ätande. Men jag hade också insett att jag missat en detalj i planeringen. Mitt plan hem avgick 14:15 på söndagen men bussen från Nikkaluokta gick inte förrän 13:25 på söndagar. Så jag insåg att jag var tvungen att ta lördagens kvällsbuss 17:05 om jag ville hinna med flyget. Efter lite funderande bestämde jag mig för att börja vandringen hemåt efter lunch och se hur långt jag kom. Jag lyxade till det och åt lunch på fjällstationen (90kr...).

Halvvägs tillbaka till Nikkaluokta. Rätt fräsch trots allt.
Jag lyxade till det ännu mer och tog båten.
Framme vid Kaffekåtan och "Lappdonalds" blev det en ren-burgare.

Vandringen tillbaka flöt på så bra att jag kom ända fram till Nikkaluokta. Kroppen var "in-vandrad", tyvärr gjorde sig vänsterknät ännu mer påmint så mer vandring hade inte varit bra.

Äntligen framme i Nikkaluokta.
Kolla in rangordningen på vad de erbjuder. Inte nog med att "Dusch" är överst, det är med två gånger till och med...

Nikkaluokta.
Natten tillbringade jag på Nikkaluokta Sarri ABs ypperligt fräscha vandrarhem, rekommenderas varmt. Den lockande duschen var inte alls så härlig som förespeglats (dock inget fel på duschen i sig). Man brukar gilla att vara "sig själv" efter några dagar i fjällen, jag gör det iaf. Men sängen var desto skönare och man blir alldeles ställd över att inte ständigt behöva hålla koll på vad vädret har för sig eller att det inte är ett helt företag att gå på toa eller laga mat. Man får defenetivt ett vettigt perspektiv på tillvaron efter ett par dagar utanför civilisationen.


Lördag och söndag, mera hemåt
På lördagen tog jag bussen in till Kiruna och tog in på Hotell Rallaren, ett prisvärt och mysigt hotell med trevlig personal och en bra restaurang. Vad ska man säga. En natt på hotell och god mat är precis vad man behöver efter en strapats. Flyget hem gick bra.

Hotell Rallaren.
Blomsteräng i Kiruna järnvägspark.
Kiruna flygplats.

Då var Kebnekaise avklarat. Jag åker nog tillbaka nån gång. Skulle vilja vandra från Abisko också, då blir det mer vandring och mindre bergsbestigning. Naturen i området är underbar och man träffar så mycket intressanta människor så det är väl värt flera besök.


------------------------------------------------
Karta

View Larger Map
------------------------------------------------

För den vetgirige som också vill vandra

Tips:
Använd kläder i Ull eller syntet närmast kroppen. En t-shirt i Merinoull är som en varm filt när det är kallt och en sval fläkt när det är varmt. Ullsockar på fötterna gör vandringen till ett nöje. Ull är lätt antibakteriellt så det tar lång tid innan det luktar illa. Byxor bör dock vara i syntet. (Bomullskläder blir lätt fuktiga och torkar långsamt och blir då kalla, men självklart fungerar det. Det är inte kläderna som gör vandraren.)

Vårda kängorna varje kväll när du är ute och vandrar. Borsta bort lera och vaxa om det behövs. Kängor torkar bättre om de ligger ner och har sulorna urtagna. Välmående fötter är viktigt och välvårdade kängor ger torrare fötter.

Gå ett par mil hemma med full packning och kängor innan vandringen. Då vänjs kroppen, axlarna och fötterna vid belastningen i förväg. Då blir de första dagarna på en vandring mycket roligare.

Använd stavar! Det må se ur-löjligt ut men är jättebra för axlarna när man bär tungt, knän och fotleder blir också avlastade (tycker jag iaf.). De är speciellt bra när det går mycket uppåt eller neråt. Testa åtminstone innan du avskriver möjligheten totalt.

Satsa på annan mat än frystorkat. Vanliga mataffärer har mycket bra som kan användas. Det finns många bra böcker för friluftsmat och Utsidans forum för friluftsmat har en hel del bra tips. Funkar frystorkat för dig så kör självklart på det om du vill men personligen har jag inget val.

Resor inom Sverige kollas enklast med Resrobot.se.

Gasflaskor får inte tas med på flygplan överhuvudtaget (nej inte ens i det incheckade bagaget). Gas får man köpa när man kommer fram, om man flyger. (Tror att T-röd/bensin/etc. också är förbjudet på flygplan, men jag är inte säker.)

Att flyga med ryggsäck är alltid ett elände. Ett tips för att minimera skadorna på ryggan är att dra över regnskyddet. Det skyddar iaf. mot oljefläckar och de flesta ryggsäcksremmarna från att fastna i rullbanden. Det är mycket billigare att köpa ett nytt regnskydd än en ny ryggsäck.

Spara de små schampoflaskorna man får på hotell. De är superbra att använda när man vandrar, så man slipper släpa på "familjeförpackningar". Det är dessutom konstigt nog svårt att hitta vettiga små tomma flaskor och dyrt om man väl hittar något.

Om du ska köpa utrustning så rekommenderar jag att du kollar andra affärer än bara Naturkompaniet. Naturkompaniet må vara riktigt bra men deras sortiment är tyvärr mestadels inriktat på ett fåtal egna märken som ingår i Fenix Outdoor AB-koncernen. Gå till en konkurrerande affärskedja eller kolla in nätaffärer, t.ex. GetOut.se, för att kunna jämföra utbud innan du köper något, speciellt om det gäller dyrare saker. Som alltid är Prisjakt och Pricerunner bra hjälp.

Man behöver inte köpa det dyraste, fall inte för märkeshysterin (som jag gjort...). Stadium, InterSport, etc. har mycket bra. Sommartid funkar dessutom det mesta. Det viktiga är att man kommer ut överhuvudtaget!

Min packlista för Keb-turen:
* Kängor (Meindl) Väl ingådda trotjänare köpta i Kiruna för snart tio år sen, klämmer tyvärr på sidan på stortårna så jag ska se om det går att lästa ut dem för en billig peng.
* Ryggsäck (Bergans Trollhetta 75L, egentligen 62L, dagsäcken är värdelös) Lite väl tung men sitter väldigt bra.
* Tält (Bergans Compact Light 2) Grymt nöjd med tältet! Låg vikt, lätt att slå upp, stabilt, torkar snabbt och mycket prisvärt.
* Sovsäck (Haglöfs Lim 100, komforttemperatur +8grader) Funkade ok och tar liten plats. Komforttemperaturen stämmde, under +10 grader behövdes extra kläder. Jag frös en natt så en varmare sovsäck är att rekomendera, sikta på 0 till -5 i komforttemperatur.
* Liggunderlag (Therm-a-Rest ProLite 4 Regular ) Grymmt skönt och låg vikt. Lite dyrt men sömn är viktigt.
* Trangiakök med gasbrännare. Onödigt stort och tungt om man är själv.
* Gastub (ca. 750ml) Räckte och blev över för de tre dagarna jag använde köket.
* Byxor (Fjällräven) Vindskyddade, tåliga och torkar fort.
* T-tröjor (2st, en på och en i ombyte) Hade en "Icebreaker pure merino", svindyr men skitbra, och en SOC (Stadium) funktions t-shirt, klart billigare, som jag inte behövde använda.
* Keps. Bra mot sol, mygg och regn. En hatt kanske funkar bättre, då slipper man bränna öronen, som jag gjorde...
* Vind/regnjacka (The North Face, GoreTex, kommer inte ihåg modellnamn) Funkar riktigt bra och är klart prisvärd. Är dock lite bylsig (för mycket tyg runt magen), är nog egentligen gjord för lätt överviktiga amerikaner och inte smala svenskar.
* Vind/regnbyxor (Haglöfs Storm pant) Grymt bra regn/vindbyxa. Jättebra dragkedja på benens utsida så man kan ta på byxorna snabbt utan att ta av kängorna, dragkedjan ger bra möjlighet till ventilation också vilket är ett stort plus. Låg vikt och kompakthet ger ytterligare plus. Helt ok pris också.
* Kalsonger (3st). Ett par på och två i ombyte. Man kan använda dem flera dagar, iaf. i fjällen, men berätta det inte för nån...
* Strumpor (2-par, i Ull) Ett par på och ett i ombyte.
* Sockor (1-par) Tjocka sockor för kalla nätter i sovsäck, används inte i kängorna.
* Underställ (Helly Hansen) Normalt underställ, byxor och tröja med fullängdsärmar.
* Microfleceunderställ (Everest, Stadium) Normalt fleceunderställ, byxor och tröja. Behövdes under kalla nätter. Tröjan används med fördel på dagen om det blir kyligt och under raster för att inte frysa när man är still.
* Mössa. Mycket viktigt med mössa.
* Vantar. Mycket viktigt med vantar.
* Stavar (Gipron Sherpa) Teleskopstavar. Funkar bra.
* Vattenflaska (1L, genomskinlig med karbinhake) 1L behövs ibland men vanligtvis räcker det att fylla flaskan till hälften. Jag gillar att se vad som är i flaskan så man inte får med skräp, kan ge otrevliga överraskningar när man dricker, så jag vill att den ska vara genomskinlig. Karbinhaken är bra för då vet man att man inte tappar flaskan längs vägen när man har den utanpå ryggsäcken.
* Kåsa
* Toapapper. Grävs ner eller eldas upp efter användning, så det inte blåser omkring i onödan.
* Ficklampa. Behövs sällan i midnattssolens land, men ibland även där. Behövs defenetivt i övriga delar av världen.
* Skoborste och liten burk med skovax (Meindl sportvax)
* Karta. Jag hade med Fjällkarta BD6 och Kebnekaise högfjällskarta.
* Kompass (analog, = utan batterier)
* Sked (2st)
* Salt, peppar, socker och eventuellt fler kryddor
* 1/2-decilitermått
* Tändare
* Kniv, gärna med sax
* Klocka med alarmfunktion
* Tvål/schampo (Dubbeldusch gör jobbet)
* Tandborste. Det är trevligt att borsta tänderna, även på fjället.
* Tandkräm
* Badhandduk. Ska helst vara i syntetmaterial. Jag hade en i bomull så den var blöt typ hela tiden, inte kul. Ju mindre handduken är desto lättare är den att packa.
* Diskmedel. I en liten förpackning, man behöver inte mycket.
* Disksvamp. Helst utan slipyta så man inte förstör kokkärlen, brukar vara blå.
* Plastpåsar, stora och små. För smutskläder, skräp, hålla saker torra, ha blöta saker i och att ha småsaker i. Påsförslutare är bra i sammanhanget. Undvik ICA-kassar, de tar för mycket plats.
* Plåster, första förband, sårtvätt och skavsårs- eller sporttejp
* Myggmedel. Ett måste.
* Solkräm. I en liten förpackning
* Snöre (ett par meter) Alltid bra att ha med. Kan användas som torklina.
* Medicin (det du behöver) Resorb är bra att ha med för att återställa vätske och saltbalansen i kroppen när man svettas, annars får man lätt ont i huvudet.
* Pengar, kort och legitimation. Jag hade med kontanter, STF-medlemskort, legitimation och betalkort (fungerar ibland).
* "Onödigt lull-lull". Grejer du tycker är värt att släpa på. Jag hade med mobiltelefon (som inte gick att använda), kamera, GPS (som jag inte använde) och en bok.
*Mat. (är ett helt kapitel för sig själv...)

9 kommentarer:

  1. Kebnekaises sydtopp är inte Sveriges högsta "berg", möjligtvis glaciär, men berget undertill når endast upp till 2060-2070 meter. Åk till Sarek, där finns det riktiga berg, som är de mest prominenta i Sverige! Detta misstag gör också många norrmän, som tror att Galdhöpiggen är Norges högsta berg, när toppglaciären gör berget lägre än Glittertinden.

    /kille som irriteras av hur oinformerade sydsvenskar tror att Kebnekaise är "the thing".

    SvaraRadera
  2. Hehe, kul att sidan engagerar nån utanför familjen i alla fall!

    Jag vet att Nordtoppen är högst egentligen, men man måste ju spara nått så man har en bra anledning att komma tillbaka ju. =)

    Sarek hade inte varit fel. Men som informerad "sydsvensk" (faktiskt, jag har trots allt bott i Kiruna i 3,5 år...) så vet jag mina begränsningar och Sarek-nivå är jag inte på, speciellt inte vad gäller ensamvandring. Men! Tids nog ska jag dit!

    Nästa mål blir dock antagligen Jotunheimen i Norge, med Galdhöpiggen och Glittertind som mål. Övning ger färdighet som man säger. Personer med Jotunheimen som mål under nästa år får mer än gärna höra av sig...

    Ush vad långt det är till nästa säsong, vill ut mer nuuuu, hatar att vara kontorsråtta. Men, men Sörmlandsleden duger ju för kortare äventyr.

    SvaraRadera
  3. Hej och tack för en kanonbra reseberättelse! Jag fick mycket inspiration och även en del bra tips såklart. Tack igen!

    /Johan

    SvaraRadera
  4. Tack!
    Mycket informativt och inspirerande för en nybörjare.
    Blev speciellt glad över det du sa om ditt tält. Hade just beställt ett likadant.

    SvaraRadera
  5. Kul att min berättelse fortfarande är uppskattad! :)

    Vandringen Nikkaloukta till Kebenekaise är den perfekta nybörjarturen. Man får 100% fjällupplevelse utan att riskera något.

    SvaraRadera
  6. Läste nyss igenom ditt inlägg och det är bland det bästa jag hittat om att bestiga Kebnekaise när det gäller reseberättelser.
    Tack!

    SvaraRadera
  7. Vi (far och son) har planerat att åka till Keb i mittten av augusti och förhoppningsvis ta oss upp till sydtoppen via östsidan men är helt utan klättringserfarenhet och med medelkondis. Ska bli spännande...
    För övrigt så stämmer jag in i lovsången -din sida är väldigt informativ och helt enkelt kanonbra :-)

    SvaraRadera
  8. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  9. Hej! Jag vill bara nämna att jag håller med om det som redan skrivits. Mycket detaljerad och informativ sida! Intressant att kolla in din packlista. /Anders

    SvaraRadera